Standardy Ochrony Małoletnich


WERSJA SKRÓCONA

STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
W CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH W SULECHOWIE

Spis treści

  1. Wstęp 
  2. Zasady i zakazy zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem   
  3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. 
  4. Ochrona wizerunku małoletniego  
  5. Monitoring stosowania procedur - standardy ochrony małoletnich  

 

Wstęp

Centrum Usług Wspólnych jest Jednostką, która wprowadziła procedury mające na celu ochronę dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem. Chodzi tu przede wszystkim
o przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności, przeciwko rodzinie i opiece, czci i nietykalności cielesnej oraz przestępstwa przeciwko wolności.

Procedury te noszą nazwę: standardy ochrony małoletnich.  

Wobec powyższego w naszej Jednostce, od dnia 01 lipca 2024 r., wprowadza się standardy ochrony małoletnich.

W standardach znajdziecie zasady, które pomogą nam i Wam tworzyć przyjazne, bezpieczne i wolne od przemocy środowisko.   

 

Zasady i zakazy zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem

§ 1

  1. W naszej Jednostce przestrzegane są prawa małoletnich określone w obowiązujących
    w państwie polskim przepisach. Obejmują one w szczególności:
  • prawo ochrony Waszego życia i zdrowia;
  • prawo do wolności sumienia, myśli oraz wyznania;
  • prawo do rozwoju osobistego;
  • prawo do utrzymywania kontaktów społecznych zwłaszcza z rówieśnikami;
  • prawo do szacunku i uznania ze strony innych.
  1. Nie można pozbawić Was tych praw. Zdarzają się natomiast wyjątkowe sytuacje, w których konieczne jest ich ograniczenie, jednak dzieje się tak tylko wtedy, gdy pozwalają na to przepisy prawa lub zagrożone jest czyjeś zdrowie, życie lub mienie. Na przykład w sytuacji, gdy to Wy popełniacie przestępstwo atakując swojego kolegę, pracownik Jednostki ma nie tylko prawo, ale obowiązek ograniczyć Waszą wolność, żeby powstrzymać Was przez zrobieniem krzywdy innej osobie.
  2. Ochrona prawna - przed każdą formą przemocy i wykorzystania - przysługuje wszystkim osobom, które są związane z naszą Jednostką, ze szczególnym uwzględnieniem Was, jednakże musicie pamiętać, że ochrona ta dotyczy również pracowników Jednostki.
  3. Aby w naszej Jednostce procedury odnosiły skutek, niezbędne jest zgłaszanie przez Was wszelkich zachowań zagrażających życiu, zdrowiu oraz godności Dyrektorowi lub innym pracownikom, do których macie zaufanie – bez względu na to, czy takiego zachowania dopuszcza się inny małoletni czy dorosły – nawet jeżeli ten dorosły nie pracuje w naszej Instytucji tylko jest dla Was kimś bliskim, kimś z rodziny.
  4. Pamiętajcie, że istnieje całkowity zakaz stosowania kar cielesnych w stosunku do Was. 
  5. Zabronione jest również upokarzanie Was, poniżanie, ośmieszanie - zakaz ten obowiązuje wszystkich dorosłych, ale też Was samych.
  6. Zabronione jest stawianie wobec Was wymagań, którym nie jesteście w stanie sprostać.
  7. Zarówno od naszych pracowników, jak i od rodziców macie prawo oczekiwać uwagi
     i właściwego wsparcia, zapewnienia komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa, możliwości swobodnej wypowiedzi w każdym bezpośrednim kontakcie z Wami.
  8. Zabronione jest nękanie, prześladowanie, szantażowanie.
  9. Zakazane jest naruszanie Waszego prawa do intymności.
  10. Każdemu przysługuje prawo do prywatności, a wszelkie zachowania naruszające Waszą prywatność, niezależnie od osoby, która naruszałyby to prawo, są zabronione.
  11. Pamiętajcie, że w szatniach czy toaletach zabronione jest fotografowanie lub nagrywanie Was.
  12. Pracownicy naszej Jednostki nie mogą komunikować się z Wami za pośrednictwem prywatnych kanałów komunikacji, w tym poczty elektronicznej, (np. prowadzić z Wami korespondencji ze swoich prywatnych adresów e-mail na Wasze prywatne adresy
    e-mail), profili w mediach/serwisach społecznościowych oraz komunikatorów internetowych bądź innych kanałów komunikacji, które nie są autoryzowane
    i zarządzane przez Instytucję. Jeżeli wymaga tego sytuacja mogą oni pisać lub dzwonić do Waszych rodziców lub opiekunów prawnych.
  13. Musicie wiedzieć, że personel Jednostki może podjąć wobec Was działanie w obronie koniecznej wyłącznie w celu powstrzymania Waszej agresji, która zagraża życiu
    i zdrowiu oraz bezpieczeństwu Waszemu lub innych osób. Reakcja personelu powinna być odpowiednia do stopnia Waszego agresywnego zachowania.
  14. Podstawową wartością obowiązującą w naszej Jednostce jest zasada równego traktowania Was.
  15. Dyrektor naszej Jednostki ma obowiązek stanowczo reagować na różnego rodzaju przejawy dyskryminacji oraz mowę nienawiści i zgłaszać takie zdarzenia policji lub prokuraturze.

Zachowania niedozwolone  w Jednostce i poza nią

§ 2

  1. Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy małoletnimi to, np.:
  1. agresja fizyczna, która obejmuje m.in.:
  • bójki pomiędzy małoletnimi,
  • uderzanie,
  • kopanie,
  • policzkowanie,
  • opluwanie,
  • wszelkie działania powodujące fizyczny ból.
  1. agresja słowna, która obejmuje m.in.: 
  • używanie wulgarnych słów, gestów i żartów,
  • czynienie obraźliwych uwag,
  • nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej,
  • wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

Procedura postępowania w przypadku niedozwolonego zachowania małoletniego

§ 3

  1. Pracownik naszej Jednostki będący bezpośrednim świadkiem agresywnego zachowania małoletniego, jest zobowiązany do zareagowania na zaistniałą sytuację.
  2. Jeżeli słowna reakcja nie pomaga pracownik powinien odizolować małoletniego zachowującego się agresywnie od grupy.
  3. W uzasadnionych przypadkach wzywa pomocy innej osoby z personelu.
  4. Udziela niezbędnej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu.
  5. Zapewnia bezpieczeństwo pozostałym małoletnim.
  6. W toku dalszych czynności ustala przyczyny agresji oraz przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu wskazując na niestosowne zachowanie.
  7. O zdarzeniu informowany jest Dyrektor Jednostki, a w dalszej kolejności rodzice agresywnego małoletniego.
  8. Jeżeli wymaga tego sytuacja Dyrektor Jednsotki podejmuje decyzję o wezwaniu policji w celu podjęcia interwencji, która zapewni bezpieczeństwo małoletnim
    i pracownikom.

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet

§ 4

  1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny być obwarowane następującymi regułami:
  • nie powinniście ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;
  • nie powinniście spotykać się z osobami poznanymi przez Internet;
  • o każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie, koniecznie informujcie rodziców i nie spotykajcie się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru;
  • nie przekazujcie swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie;
  • używane komunikatory internetowe powinny służyć Wam jedynie do kontaktów
    z kolegami i rodziną;
  • musicie pamiętać, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd może nałożyć na Was karę za jego popełnienie.

Ochrona wizerunku małoletniego

§ 5

  1. Jednostka  zapewnia ochronę Waszego wizerunku.
  2. Jednostka powinna dysponować zgodą rodziców lub opiekunów prawnych na przetwarzanie Waszych danych w zakresie wizerunku.
  3. Zgoda rodziców nie jest wymagana na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Monitoring stosowania procerdur- standardy ochrony małoletnich

§ 6

  1. Osobą odpowiedzialną za procedurę określoną w standardach ochrony małoletnich
    w Centrum Usług Wspólnych w Sulechowie jest Maciej Wieligor
  2. Osoba wskazana w pkt. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów ochrony małoletnich oraz za reagowanie na sygnały naruszenia zapisów standardów ochrony małoletnich i prowadzenie rejestru zgłoszeń, jak również za proponowanie zmian w przyjętych standardach ochrony małoletnich.

Instytucje wsparcia dla dzieci i młodzieży

§ 7

  1. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi telefon wsparcia czynny całą dobę przez
    7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
  2. Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny jest przez całą dobę i przez 7 dni  w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
  3. Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie. Dzwoniąc pod numer infolinii można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.

Komunikat z załącznikami

22‑08‑2024 10:18:25
Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

Zarządzenia dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich

01‑08‑2024 09:39:08
Dokumenty:
Plik pdf 03.2024 Zarządzenie SOM.pdf
01‑08‑2024 09:39:38
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
108KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Plik pdf 3.2024 Standardy Ochrony Małoletnich CUW.pdf
01‑08‑2024 09:39:38
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/pdf
Rozmiar:
365KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Maciej Wieligor
email: cuw@jog.sulechow.pl
, w dniu:  01‑08‑2024 09:02:27
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Maciej Wieligor
email: cuw@jog.sulechow.pl
, w dniu:  01‑08‑2024 09:02:27
Data ostatniej aktualizacji:
22‑08‑2024 10:20:27
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie