Standardy Ochrony Małoletnich
WERSJA SKRÓCONA
STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
W CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH W SULECHOWIE
Spis treści
- Wstęp
- Zasady i zakazy zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
- Ochrona wizerunku małoletniego
- Monitoring stosowania procedur - standardy ochrony małoletnich
Wstęp
Centrum Usług Wspólnych jest Jednostką, która wprowadziła procedury mające na celu ochronę dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem. Chodzi tu przede wszystkim
o przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, wolności seksualnej i obyczajności, przeciwko rodzinie i opiece, czci i nietykalności cielesnej oraz przestępstwa przeciwko wolności.
Procedury te noszą nazwę: standardy ochrony małoletnich.
Wobec powyższego w naszej Jednostce, od dnia 01 lipca 2024 r., wprowadza się standardy ochrony małoletnich.
W standardach znajdziecie zasady, które pomogą nam i Wam tworzyć przyjazne, bezpieczne i wolne od przemocy środowisko.
Zasady i zakazy zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem
§ 1
- W naszej Jednostce przestrzegane są prawa małoletnich określone w obowiązujących
w państwie polskim przepisach. Obejmują one w szczególności:
- prawo ochrony Waszego życia i zdrowia;
- prawo do wolności sumienia, myśli oraz wyznania;
- prawo do rozwoju osobistego;
- prawo do utrzymywania kontaktów społecznych zwłaszcza z rówieśnikami;
- prawo do szacunku i uznania ze strony innych.
- Nie można pozbawić Was tych praw. Zdarzają się natomiast wyjątkowe sytuacje, w których konieczne jest ich ograniczenie, jednak dzieje się tak tylko wtedy, gdy pozwalają na to przepisy prawa lub zagrożone jest czyjeś zdrowie, życie lub mienie. Na przykład w sytuacji, gdy to Wy popełniacie przestępstwo atakując swojego kolegę, pracownik Jednostki ma nie tylko prawo, ale obowiązek ograniczyć Waszą wolność, żeby powstrzymać Was przez zrobieniem krzywdy innej osobie.
- Ochrona prawna - przed każdą formą przemocy i wykorzystania - przysługuje wszystkim osobom, które są związane z naszą Jednostką, ze szczególnym uwzględnieniem Was, jednakże musicie pamiętać, że ochrona ta dotyczy również pracowników Jednostki.
- Aby w naszej Jednostce procedury odnosiły skutek, niezbędne jest zgłaszanie przez Was wszelkich zachowań zagrażających życiu, zdrowiu oraz godności Dyrektorowi lub innym pracownikom, do których macie zaufanie – bez względu na to, czy takiego zachowania dopuszcza się inny małoletni czy dorosły – nawet jeżeli ten dorosły nie pracuje w naszej Instytucji tylko jest dla Was kimś bliskim, kimś z rodziny.
- Pamiętajcie, że istnieje całkowity zakaz stosowania kar cielesnych w stosunku do Was.
- Zabronione jest również upokarzanie Was, poniżanie, ośmieszanie - zakaz ten obowiązuje wszystkich dorosłych, ale też Was samych.
- Zabronione jest stawianie wobec Was wymagań, którym nie jesteście w stanie sprostać.
- Zarówno od naszych pracowników, jak i od rodziców macie prawo oczekiwać uwagi
i właściwego wsparcia, zapewnienia komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa, możliwości swobodnej wypowiedzi w każdym bezpośrednim kontakcie z Wami. - Zabronione jest nękanie, prześladowanie, szantażowanie.
- Zakazane jest naruszanie Waszego prawa do intymności.
- Każdemu przysługuje prawo do prywatności, a wszelkie zachowania naruszające Waszą prywatność, niezależnie od osoby, która naruszałyby to prawo, są zabronione.
- Pamiętajcie, że w szatniach czy toaletach zabronione jest fotografowanie lub nagrywanie Was.
- Pracownicy naszej Jednostki nie mogą komunikować się z Wami za pośrednictwem prywatnych kanałów komunikacji, w tym poczty elektronicznej, (np. prowadzić z Wami korespondencji ze swoich prywatnych adresów e-mail na Wasze prywatne adresy
e-mail), profili w mediach/serwisach społecznościowych oraz komunikatorów internetowych bądź innych kanałów komunikacji, które nie są autoryzowane
i zarządzane przez Instytucję. Jeżeli wymaga tego sytuacja mogą oni pisać lub dzwonić do Waszych rodziców lub opiekunów prawnych. - Musicie wiedzieć, że personel Jednostki może podjąć wobec Was działanie w obronie koniecznej wyłącznie w celu powstrzymania Waszej agresji, która zagraża życiu
i zdrowiu oraz bezpieczeństwu Waszemu lub innych osób. Reakcja personelu powinna być odpowiednia do stopnia Waszego agresywnego zachowania. - Podstawową wartością obowiązującą w naszej Jednostce jest zasada równego traktowania Was.
- Dyrektor naszej Jednostki ma obowiązek stanowczo reagować na różnego rodzaju przejawy dyskryminacji oraz mowę nienawiści i zgłaszać takie zdarzenia policji lub prokuraturze.
Zachowania niedozwolone w Jednostce i poza nią
§ 2
- Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy małoletnimi to, np.:
- agresja fizyczna, która obejmuje m.in.:
- bójki pomiędzy małoletnimi,
- uderzanie,
- kopanie,
- policzkowanie,
- opluwanie,
- wszelkie działania powodujące fizyczny ból.
- agresja słowna, która obejmuje m.in.:
- używanie wulgarnych słów, gestów i żartów,
- czynienie obraźliwych uwag,
- nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej,
- wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
Procedura postępowania w przypadku niedozwolonego zachowania małoletniego
§ 3
- Pracownik naszej Jednostki będący bezpośrednim świadkiem agresywnego zachowania małoletniego, jest zobowiązany do zareagowania na zaistniałą sytuację.
- Jeżeli słowna reakcja nie pomaga pracownik powinien odizolować małoletniego zachowującego się agresywnie od grupy.
- W uzasadnionych przypadkach wzywa pomocy innej osoby z personelu.
- Udziela niezbędnej pomocy pokrzywdzonemu małoletniemu.
- Zapewnia bezpieczeństwo pozostałym małoletnim.
- W toku dalszych czynności ustala przyczyny agresji oraz przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu wskazując na niestosowne zachowanie.
- O zdarzeniu informowany jest Dyrektor Jednostki, a w dalszej kolejności rodzice agresywnego małoletniego.
- Jeżeli wymaga tego sytuacja Dyrektor Jednsotki podejmuje decyzję o wezwaniu policji w celu podjęcia interwencji, która zapewni bezpieczeństwo małoletnim
i pracownikom.
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet
§ 4
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny być obwarowane następującymi regułami:
- nie powinniście ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;
- nie powinniście spotykać się z osobami poznanymi przez Internet;
- o każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie, koniecznie informujcie rodziców i nie spotykajcie się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru;
- nie przekazujcie swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie;
- używane komunikatory internetowe powinny służyć Wam jedynie do kontaktów
z kolegami i rodziną; - musicie pamiętać, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd może nałożyć na Was karę za jego popełnienie.
Ochrona wizerunku małoletniego
§ 5
- Jednostka zapewnia ochronę Waszego wizerunku.
- Jednostka powinna dysponować zgodą rodziców lub opiekunów prawnych na przetwarzanie Waszych danych w zakresie wizerunku.
- Zgoda rodziców nie jest wymagana na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
Monitoring stosowania procerdur- standardy ochrony małoletnich
§ 6
- Osobą odpowiedzialną za procedurę określoną w standardach ochrony małoletnich
w Centrum Usług Wspólnych w Sulechowie jest Maciej Wieligor - Osoba wskazana w pkt. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji standardów ochrony małoletnich oraz za reagowanie na sygnały naruszenia zapisów standardów ochrony małoletnich i prowadzenie rejestru zgłoszeń, jak również za proponowanie zmian w przyjętych standardach ochrony małoletnich.
Instytucje wsparcia dla dzieci i młodzieży
§ 7
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi telefon wsparcia czynny całą dobę przez
7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo. - Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny jest przez całą dobę i przez 7 dni w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
- Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie. Dzwoniąc pod numer infolinii można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.
email: cuw@jog.sulechow.pl , w dniu: 01‑08‑2024 09:02:27
email: cuw@jog.sulechow.pl , w dniu: 01‑08‑2024 09:02:27
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|